Cultuurmakers IJmond Sessies

Op donderdag 7 oktober om 19.30 uur is de volgende sessie van Cultuurmakers IJmond.
De locatie wordt nog bekend gemaakt. De sessie duurt 60 minuten – exclusief het napraten – en op het programma staat:

  1. introductie van de onderwerpen (samen)
  2. onderwerp van eigen keuze (in drie groepen)
  3. kort delen van voorlopige antwoorden (samen)
  4. suggesties onderwerpen voor volgende bijeenkomst

Welke deelsessies waren er op maandag 17 mei?

I: Publiek op sociale media: waar vinden ze ons?
Welke cultuurmakers in de IJmond presenteren zich op sociale media? Wie vallen er op? Wat kunnen we van elkaar leren? Wordt LinkedIn het nieuwe Facebook? Kun je zonder TikTok? Welk medium past bij wie? Een inspirerende sessie voor en door cultuurmakers met en zonder verstand van dit alles.

II: Publiek post-corona: komen ze nog wel?
Wanneer de theaters weer open gaan, zal het publiek dan wel terugkomen? Wanneer er weer schilderles gegeven mag worden, stromen de lokalen dan vol? Wanneer koren weer mogen zingen, hebben de leden dan nog zin? En zijn vrijwilligers nog wel bereid hun handen uit de mouwen te steken bij festivals en andere evenementen? Zorgen die door de cultuursector gonzen. Ook in de IJmond.

In deze sessie staan we stil bij de vraag: hoe betrekken we ons publiek weer? Waar staan wij voor als organisaties en hoe spreekt dat mensen aan? Daarnaast is er ook aandacht voor de zorgen die bij het publiek leven: durf ik wel weer met zoveel mensen samen te komen? Is dat echt mogelijk?

III: Publiek en portemonnee: reële prijzen in de IJmond
Wat is een realistische toegangsprijs voor een rondleiding door Wijk aan Zee? Hoeveel heeft iemand over voor een workshop in de Bibliotheek? Wat mag een kaartje voor het Young Art Festival kosten?

Vorige maand spraken we over het vaststellen van uurtarieven voor zelfstandige ondernemers, dit keer bekijken we de zaak vanuit verschillende organisaties. We zullen ingaan op vragen als: wat is het publiek bereid om te betalen? In hoeverre speelt de perceptie van activiteiten als ‘lokaal’ daarbij een rol? Is bij het publiek bekend welke kosten er gemaakt worden om de activiteit te realiseren?