Minder publiek,
meer effect

Het delen van kunst en cultuur met een live publiek is op dit moment slechts heel beperkt mogelijk. Dat geldt voor vrijwel alle disciplines: bij tentoonstellingen en voorstellingen is een limiet aan het aantal bezoekers, er moet rekening worden gehouden met de anderhalvemeterregel en grote live evenementen zijn voorlopig helemaal niet mogelijk. In die zin is er minder publiek dan we tot maart 2020 gewend waren.

Toch vinden cultuurmakers manieren om hun publiek te bereiken, zelfs te vergroten. Vandaar: ‘minder publiek, meer effect’. Tijdens de cultuurmakersessie van 2 december wisselden verschillende makers hun ervaringen uit. Het gesprek werd geleid door Kelly de Haan en Ruud Boon die met Totally Dance onverwacht wereldwijde aandacht trokken via YouTube en TikTok.

Een aantal belemmeringen die het afgelopen jaar zijn ervaren: een deel van het publiek blijft, voorzorgmaatregelen ten spijt, thuis. Niet alle mensen durven het aan om, bijvoorbeeld, een expositie te bezoeken nu het virus nog rondwaart. Daarnaast is een deel van het publiek vanwege een kwetsbare gezondheid eenvoudigweg genoodzaakt thuis te blijven.

Het uitblijven van publiek of het niet mogen programmeren voor publiek (denk aan festivals) kan bij makers leiden tot een dip in de motivatie. Zie over dit onderwerp ook ons artikel ‘Van blokkade naar beweging’.

Tenslotte is het lastig om plannen te maken wanneer er slechts enkele weken vooruit kan worden gekeken. Elke nieuwe persconferentie leidt tot vragen (wat betekenen deze maatregelen precies voor ons? wat mag er nu wel/ niet?) en ook tot verschuivingen, afzeggingen, geregel.

Toch is er ook een positieve kant aan dit verhaal. Veel van de aanwezige cultuurmakers hebben gezorgd voor of zijn betrokken bij online alternatieven. Van filmopnames van een tentoonstelling, lesinstructies via YouTube, livestreams van voorstellingen tot een compleet digitaal kuns(d)tfestival. Een eerste voordeel van dit online aanbod, is de laagdrempeligheid. Mensen die anders misschien niet zo snel naar een voorstelling of expositie zouden komen, nemen via het scherm wel even een kijkje. Op deze manier bereik je dus een breder publiek dan anders. Bovendien kunnen online uitingen vaak nog teruggekeken worden. Ook dit geeft veel meer mensen de kans om te kijken. Tenslotte kunnen de makers zelf ook veel van het online materiaal leren: bij een livestream is te zien wanneer mensen afhaken, aan views kun je zien welke onderwerpen goed aanslaan: allemaal feedback die je mee kunt nemen voor een volgende activiteit.

Vragen die, aansluitend op deze sessie, verder kunnen worden uitgediept:

  • wat is er, vanuit het publiek gezien, nodig voor de online belevenis van kunst en cultuur? wat werkt er goed?
  • hoe maak je content die je live streamt ook interessant voor wie later kijkt?
  • hoe zorg je voor interactie met je publiek bij een online activiteit?

Cultuurmakers IJmond werkt aan een overzicht met tips & tricks voor online activiteiten binnen de kunst en cultuursector (inclusief kunsteducatie)!
Heb jij tips & tricks om toe te voegen aan dit overzicht? Mail dan naar info@totallydance.nl.